Tuesday, December 22, 2009

Kemudahan bank-bank di Malaysia

Murnis Timie binti Azmi
1032009100015-DTM
Paparan
Terlalu banyak perkhidmatan yang dipaparkan pada antaramuka utama laman web. Antara kebaikannya,para pelanggan boleh mencari maklumat perbankan yang diperlukan secara terus tanpa perlu klik terlalu banyak pautan. Keburukannya terlalu kompleks bagi pelanggan pertama kali melayari laman web tersebut.

Kebolehgunaan
Terdapat perkhidmatan seperti "Accounts&banking","Cards","Investment","Loans","Other service" dan "Customer Service".

Paparan
Tidak terlalu kompleks bagi pelanggan pertama kali melayari laman web tersebut. Setiap maklumat perbankan perlu klik dari antaramuka ke antaramuka lain untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan. Terdapat promosi iklan yang berkaitan dengan perbankan.

Kebolehgunaan
Perkhidmatan yang disediakan seperti "Daily Banking","Cards","Property Financing","Wealth Management",CIMB Preferred","All Product" dan lain-lain lagi.


Paparan
Terlalu mudah untuk difahami oleh semua pelanggan. Semua maklumat perbankan bagi RHB perlukan klik dari antaramuka ke antaramuka lain.

Kebolehgunaan
Antara pekhidmatan yang disediakan ialah seperti dibawah:
  1. Internet Banking
  2. Cards
  3. Loans
  4. Islamic Banking
  5. Wealth Management
  6. Priority Banking
  7. Share Trading
  8. Unit Trust
  9. Insurance
  10. Deposits
  11. Remittance
  12. Rates & Charges

Paparan
Mempunyai paparan yang sangat ringkas. Pelanggan perlu klik pada info perbankan yang diperlukan bagi mendapatkan info-info mengenai Bank Islam. Tidak mempunyai iklan promosi lain selain tentang BIMB.

Kebolehgunaan
Perkhidmatan yang disediakan mengikut kategori pelanggan atau perniagaan serta korporat. Tidak banyak urusan yang boleh dilakukan perbankan BIMB secara online.


Paparan
Paparan bank rakyat mudah difahami kerana mempunyai pembahagiaan yang selaras. Terdapat iklan yang berkaitan dengan perkhidmatan yang disediakan serta maklumat mengenai perkhidmatan tersebut secara ringkas bagi memudahkan para pelanggan melayari laman web tersebut. Selain itu terdapat paparan waktu solat,berita terkini dan aktiviti yang akan dijalankan dan telah dilaksanakan.

Kebolehgunaan
Antara pekhidmatan yang disediakan seperti "Aslah personal Financing-i","An-Naqlu Hire Purchase-i","Ar-Rahnu Pawn broking-i","Tawfir Saving Account-i","Qiradh Investment Account-i" dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment