Sunday, December 20, 2009

BaNK Di MalaySia

RAZIEMAN BIN SHARI 1032008060080 ( DPG )


BANK ISLAM

Dari segi paparan, Bank Islam paparannya lebih tersusun, kemas dan menarik. Ia memudahkan pengguna untuk melayari web tersebut tanpa banyak masalah . Laman web ini mesra pengguna dan mudah untuk diakses . Setiap info terdapat di paparan utama.

KEBOLEHGUNAAN

Terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu pengguna dan perniagaan . Ia memudahkan proses pencarian maklumat .Menawan pelbagai perkhidmatan seperti pembayaran bil utiliti secara online, online banking , semakan penyata dan banyak lagi.

RHB BANK

Dari segi antaramuka yang ditunjukkan , ia ringkas namun mengandungi pelbagai maklumat dan mesra pengguna. Ia mudah difahami dan menjimatkan masa untuk melakukan sesuatu urusan. Tidak mengandungi pelbagai iklan yang menjadikan paparan berserabut .

KEBOLEHGUNAAN

Laman web ini mudah diakses tanpa perlu banyak proses klik. Ia menjimatkan masa pengguna dalam melakukan urusan. Pelbagai urusan dapat dilakukan seperti online banking, money transfer dan pelbagai lagi . Pelbagai info diperoleh seperti sejarah penubuhan , perniagaan yg dijalankan serta pelbaga iperkhidmatan yg disediakan

MAYBANK

Dari segi paparan , ia tidak kemas dan perlukan penelitian dalam mencari sesuatu maklumat . Ia turut menyiarkan iklan-iklan dari syarikat lain yang menjadikan web ini tidak tersusun.

KEBOLEHGUNAAN

Dalam laman web Maybank ini , ia memberikan pelbagai maklumat perbankan dan kewangan . Turut menrangkan tentang kaedah pelaburan dan setiap perkhidmatan yg ditawarkan. Penerangan yang diberikan amat terperincini dan jelas. Ia menerangkan secara menyeluruh dan mudah difahami .



CIMB BANK

Paparan di laman web ini tidak kemas dan terlalu banyak iklan .Ia menyukarkan pengguna kerana perlu meneroka maklumat satu-persatu.. Namun begitu, ia mudah diakses dan cepat dalam melakukan apa jua urusan .

KEBOLEHGUNAAN

Mudah digunakan dan mesra pengguna. Menawarkan pelbagai perkhidmatan dalam 1 laman web . Mempunyai link dengan bahagian yang lain.


BANK RAKYAT

Menawarkan pelbagai perkhidmatan dan paling mudah untuk mengakses maklumat. Mempunyai iklan yang berkaitan dengan baperkhidmtan yg disediakan .Info yg ringkas namun mudah difahami pengguna .

KEBOLEHGUNAAN

Mesra pengguna. Namun terdapat info yg tidak dikemaskini dan ia menyebabkan pengguna berasa bosan .

No comments:

Post a Comment